top of page

WAAROM VISUEEL DENKEN EN WERKEN ZO KRACHTIG IS

Kracht Van Visuele Communicatie 3.jpg

Ons brein is visueel ingesteld

Ruim 30% van onze hersencapaciteit is gericht op het verwerken van visuele prikkels. Beelden worden maar liefst 60.000x (!) sneller verwerkt dan tekst; volgens neurowetenschapper Mary Potter (Massachusetts Institute of Technology) kan een mens in slechts 13 milliseconde een beeld verwerken.

Visuele informatie wordt veel beter onthouden

We onthouden beelden véél beter dan tekst of gesproken woord. Dit is dankzij het 'Picture Superiority Effect'. Na een dag of drie kunnen we nog 65% van visuele informatie reproduceren. Geschreven tekst vinden we veel lastiger, daarvan onthouden we zo’n 20%. En van gesproken tekst onthouden we slechts 10%.

Kracht van beeld plaatjes visuele informatie
Universeel beeld plaatjes

Beelden zijn universeel

Beelden worden door iedereen begrepen, ongeacht leeftijd sociale achtergond of nationaliteit. Daarom brengen beelden zo herkenbaar en eenduidig een boodschap over.

Beelden hebben een hoge informatie dichtheid

Het gezegde luidt niet voor niets ‘een beeld zegt meer dan 1000 woorden’. Beelden bevatten een enorme hoeveelheid informatie. Bovendien kunnen ze conceptuele zaken als ideeën, plannen of gedachtes heel concreet en helder maken.

Informatiedichtheid beeld plaatje visual
Visuele intelligentie - brein met techniek

Visuele intelligentie stijgt

Onze visuele intelligentie stelt ons in staat om symbolen en beeldtaal te interpreteren. Denk bijvoorbeeld aan de verkeersborden in het verkeer, de aanduiding voor nooduitgang of het huisje dat de homepage aanduidt.

Onderzoek toont aan dat de laatste 100 jaar de gemiddelde visuele intelligentie aanzienlijk is gestegen.

En last but not least: mensen vinden visuele communicatie vooral erg leuk en inspirerend!

Zakelijk Tekenen Visuele communicatie Praatplaat

Niet verwonderlijk dat de kracht van beeld steeds meer ingezet wordt om:

  • complexiteit te reduceren

  • de kern van een vraagstuk helder te krijgen

  • een boodschap helder over te brengen

  • probleemoplossend vermogen en creativiteit te stimuleren

  • betrokkenheid en begrip te vergroten

  • samenwerking te verbeteren

  • meetings effectiever te laten verlopen

  • presentaties impactvoller te maken

Meteen uitproberen?

Benieuwd wat een visuele denk- en werkwijze kan opleveren in jouw organisatie?
Ik laat het je graag zien.

Contact
bottom of page